ZİHİNSEL YETERSİZLİĞE FARKLI BİR BOYUT KAZANDIRMAYA NE DERSİNİZ ?

ZİHİNSEL YETERSİZLİĞE FARKLI BİR BOYUT KAZANDIRMAYA NE DERSİNİZ ?

2 x 5 = 26

3 x 5 = 26

4 x 5 = 29

5 x 5 = 33

6 x 5 = 38

7 x 5 = 48

8 x 5 = ?

 

Şimdi hepinizden 4 sn içinde yukarıda görmüş olduğunuz görseldeki soruyu yanıtlamanızı istiyorum.

 Tabi ki bir çoğunuz 4 sn içinde bu soruyu yanıtlayamadınız. Çünkü normal bir insan beyninin bu soruyu yanıtlamak için kodlama, planlama ve çözüme ulaşabilmesi 4 sn gibi kısa bir sürede mümkün değildir. Örneğin  çoğumuzun cevaplayamadığı bu soruyu bir matematik profesörü kolaylıkla cevaplayabilir. Bu örnekte olduğu gibi, bir çoğumuzun hayatta kolaylıkla çözüme ulaşabildiğimiz problemlere zihin yetersizliği olan bireyler, bizler kadar kolay ulaşamayıp çözüme ulaşma yolunda yardıma ihtiyaç duyabilirler. Neden mi ?  Hadi hep birlikte bunların nedenlerini kısaca inceleyelim :

ZİHİN YETERSİZLİĞİ NEDİR?

Zihinsel Yetersizlik; doğum öncesi, doğum sırası ve doğum sonrasında çeşitli nedenlere bağlı, genel zihinsel işlevlerde yaşıtlarından belli derecede gerilik ve bunun yanı sıra uyumsal davranışlarda da yetersizlik gösterme durumu olarak tanımlanmaktadır. 

İletişim, öz bakım, sosyal beceriler, toplumsal yararlılık, kendini yönetme, işlevsel akademik beceriler, boş zaman  gibi zihinsel işlevlerle ilişkili uyumsal beceri alanlarından iki veya daha fazlasında sınırlılıklar gösterme durumu olarak tanımı biraz daha genişletebiliriz .   Zihinsel engelliler de normal bireyler gibi biyolojik, psikolojik ve sosyal ihtiyaçlara sahiptirler. Tek farkları ellerinde olmayan nedenlerle beden, zihin ve sosyal gelişimlerinde normal bireylerden geri olmalarıdır. Bu farkları da kapsamlı bir özel eğitimle minimum düzeye indirmek mümkündür. 

GÖRÜLME SIKLIĞI

Zihinsel yetersizliğin  toplum da ne kadar sıklıkta bulunduğunu hesaplamak son derece zordur. Çünkü, hafif dereceli zihinsel yetersizliğin  tanısı çok zordur, bu genellikle kötü okul performansına dayanır. Bu nedenle hafif zihinsel  yetersizliğin sıklığı yerleşim yerleri ve sosyal sınıflar arasında belirgin farklılıklar gösterebilmektedir. Toplum içindeki sıklığının belirlenmesinde bir diğer sorun da, her geçen gün yeni olgu gruplarının tanımlanarak ekleniyor olmasıdır. Yapılan araştırmalar toplumun (saptanabildiği kadarıyla) %1’inin, hafif olgularla beraber en az %3’ünün zihinsel yetersizliği olduğunu göstermektedir.

NELER BAŞARABİLİRLER

Kocaeli’ndeki Gastronomi Festivali’ndeki birinci olan beş kız,  Nevşehir’deki Büşra Çılgın ve Elif Taşdemir ‘in resim yarışmasındaki birincilikleri, İzmir Bornova’da Ömer Faruk Yazgan’ın özel güvenlik görevlisi olarak çalışmaya başlaması medyaya yansımış olan sadece birkaç başarısı öyküsüdür. Bunun yanında sayısız bir çok başarı hikayesine ulaşmakta zor değil. Hepimizin aslında günlük hayatımızda çokta dikkatimizi çekmeyen rutin olarak gerçekleştirdiğimiz sayısız beceriler mevcut. Çünkü biz bu becerileri gelişim dönemimizin önceki aşamalarında çoktan kazanmışızdır.

Zihin yetersizliği olan bireyler bu becerileri hayatının daha ileri dönemlerinde de kazanabilirler. Yemek yeme, tuvalet ihtiyacını giderme, ellerini yıkama gibi bir çok örnek vermekte mümkün. Bizler için basit gibi görünen bu beceriler öğrencilerimiz için son derece önemlidir. Çünkü kazanılan her bir beceri öğrencilerimizin bağımsızlığı için atılan önemli bir adım olacaktır. Son bir soru daha sormak istiyorum. Farkındalıklarımızla geleceğe özgür adımlar atmaya var mısınız?

ÖZEL EĞİTİM ALAN ÖĞRETMENİ

RABİA YUSMAK

Leave a comment